Livestream Protestantse Kerk Hoogwoud

De Protestantse Gemeente Midden Westfriesland zocht voor de Protestantse Kerk Hoogwoud, Noord Holland een installatie voor het videostreamen van de kerkdiensten (KerkTV). Tijdens de Kerkendag van Kerk AV lieten enkele leden zich informeren over de mogelijkheden. Daarnaast was de wens om de bestaande geluidsinstallatie te integreren met de aansturing van het camerasysteem. Het nieuwe camerasysteem moet een vaste installatie in de kerk zijn, makkelijk te bedienen en ingezet kunnen worden voor zowel ondersteuning van de beelden in de kerk als voor de livestream via kerkomroep, kerkdienstgemist of youtube.

Camera installatie met gebruiksgemak
In de Protestantse Kerk Hoogwoud zijn twee PTZ-camera’s gemonteerd. Er kan eenvoudig geschakeld worden tussen bijvoorbeeld de organist, de voorganger of het koor. Met het touchscreen kunnen de camera’s bediend worden. De camera’s hebben een uitstekende zoomfunctie voor details weergaves. Door voorgeprogrammeerde presets zijn de juiste beelden snel beschikbaar en is de bediening met de Tablet eenvoudig. Wanneer op de Tablet één van de presets gekozen wordt, zal allereerst de camera dit voor ingestelde beeld opzoeken, waarna de mixer automatisch overschakelt naar dit beeld. Met één druk op de knop kan dus één van de  diverse voorgekozen beelden geselecteerd worden voor de livestream (of opname).

Op het preview scherm kan bekeken worden of de camera het gewenste beeld weergeeft. Naast de camerabeelden kan een Powerpoint, liedtekst of andere content van de laptop gestreamd worden en via het verrijdbare scherm in de kerk zelf weergegeven worden. De uitzendingen kunnen via YouTube live bekeken worden of op een later tijdstip  teruggekeken worden.

Koppeling geluidsysteem aan video-installatie
De aansturing van de audio voorzieningen is geïntegreerd met de aansturing van het camerasysteem tot één geheel. De gehele aansturing vindt op gebruiksvriendelijke wijze plaats vanaf het touchscreen waarbij het systeem zeer nauwkeurig afgesteld en ingericht is. De bestaande audio installatie (luidsprekers, microfoons versterker, ringleiding en dergelijke) is aangevuld met een sfeermicrofoon voor een betere beleving van de diensten via de Livestream.

PG Midden Westfriesland
De Protestantse Gemeente Midden Westfriesland is een open en gastvrije gemeente, waar God zelf de Herbergier is. Alle mensen die bij hem komen zijn gelijkwaardige gasten. In onze kerkelijke gemeente is iedereen welkom aan tafel met zijn of haar ervaringen, vragen en spiritualiteit. De gemeente is ontstaan door samenvoeging van de kerkelijke gemeentes Hensbroek, Obdam, Spanbroek, Opmeer, Hoogwoud, Aartswoud, Abbekerk en Lambertschaag. De Hervormde Kerk in Hoogwoud staat op een terp en is 1680 herbouwd ter plaatse van een kruisvormige gotische kerk.​​​